شیخ حرّ عاملی(ره) از بزرگان اصحاب نقل میکند که امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
«شبی که حضرت قائم(عج) در آن متولد شد، هیچ نوزادی در آن شب متولد نمیشود مگر این که مؤمن خواهد شد، و اگر در سرزمین کفر متولد گردد، خداوند او را به برکت امام مهدی(عج) به سوی ایمان منتقل میسازد.»(1)
در نیمه شعبان زیارت حضرت امام حسین(علیهالسلام) و همچنین زیارت امام زمان(علیهالسلام) مستحب است، امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
«شب نیمه شعبان بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو رکعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است، در رکعت اول بعد از حمد، سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود.»(2)
غسل و شب زندهداری و عبادت در این شب، فضیلت بسیار دارد، این شب در نزد خدا چنین مقامی دارد که ولادت با سعادت امام زمان(علیهالسلام) در سحرگاه این شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده است.
ضمناً روایاتی به ما رسیده است که نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است، و در بعضی از این روایات آمده که شب نیمه شعبان، شب امامان(علیهمالسلام) است و شب قدر، شب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است.
از جمله فضائل این شب این است که، از شبهای مخصوص زیارت امام حسین(علیهالسلام) است که صد هزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) آن حضرت را در این شب زیارت میکنند.
از نمازهای مستحبی که در این شب وارد شده دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد صدبار سوره توحید خوانده میشود.
نقل شده: رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: شب نیمه شعبان در خواب دیدم جبرئیل بر من نازل شد و فرمود: ای محمّد(صلی الله علیه و آله) در چنین شبی خوابیدهای؟ گفتم: این شب چه شبی است؟
فرمود: شب نیمه شعبان است برخیز. مرا بلند کرد و به بقیع برد، و سپس جبرئیل فرمود: سرت را بلند کن زیرا در این شبها درهای رحمت خدا در آسمان به روی بندگان باز است، همچنین درِ رضوان، درِ آمرزش، درِ فضل، درِ توبه، درِ نعمت، درِ جود و سخاوت، درِ احسان باز است، خداوند به عدد پشمها و موهای چرندگان در این شب گنهکاران را آزاد میکند، پایان عمرها در این شب، تعیین میگردد، رزقهای یک سال در این شب تقسیم میشود و حوادث یک سال در این شب معیّن میگردد.
ای محمد! کسی که این شب را با تکبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشت منزل و سرای او است، و خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را میآمرزد ... ای محمد(صلی الله علیه و آله) این شب را احیاء بگیر و به امت خود دستور بده آنها نیز این شب را احیاء بدارند، و با عمل به سوی خدا تقرب جویند، چرا که این شب شبی شریف است.
از اعمال این شب، خواندن دعای کمیل در سجده است روایت شده که کمیل گوید دیدم حضرت علی (علیهالسلام) این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند.
در مورد زیارت امام حسین(علیهالسلام) در این شب به خصوص در صورت امکان در کنار قبرش، آمده هر که بشناسد امام حسین(علیهالسلام) را و شهادت او و هدف شهادتش را که موجب نجات امت گردید و وسیله و راهگشایی برای رسیدن به فوز عظیم شد(خلاصه این که عبادتش در این شب از روی توجه و علاقه و معرفت خاص باشد) آنگونه خویشتن را در برابر خدا خاضع نماید که شایستگی آن را دارا میباشد و نیز از خدا خواستههای شرعیش را تقاضا کند.
پی نوشت ها:
1- توضیح المقاصد شیخ بهائی، ص 533.
2- اثباة الهداة، ج 7، ص 162.
3- اقتباس از کتاب المراقبات، نوشته عالم ربّانی و عارف صمدانی، مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی، ص 79 به بعد (دعاها و نمازهای دیگری نیز ذکر شده به این کتاب مراجعه شود.)
برگرفته از کتاب حضرت مهدی(عج)، فروغ تابان ولایت، محمد محمدی اشتهاردی .
101 - احتجاج عمر بن عبدالعزیز خلیفة اموی در مورد علی ابن ابیطالب (ع):
یزید بن عمر بن مورق گوید که من در شام بودم زمانی که عمر بن عبدالزیز به مردم صله عطاء مینمود، من نیز به نزد او رفتم او گفت: از چه قبیله ای هستی؟ گفتم: از بنی هاشم. گفت: از کدام قبیلة بنی هاشم. گفتم: از پیروان و دوستان علی (ع) سپس دست خود را به سینه نهاد و گفت: بخدا قسم من نیز از دوستان علی (ع) هستم. سپس گفت: عده ای برای من حدیث نمودند که از رسول خدا (ص) شنیدند که فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. سپس 60 دینار اضافی بر مبلغی که به دیگران میداد، بابت محبت و ولایت امیرالمؤمنین بمن داد.
( حموینی در فرائد السمطین در باب 10 – حافظ جمال الدین زرندی در دُرَر السمطین – سهمودی در جواهر العقدین – ابوالفرج در الاغانی ج 8 ص 15 نقل کرده اند )
102 - رسول خدا (ص) فرمودند: من از برای ارشاد شما بسوی حق و حقیقت مزدی نمی خواهم، مگر آنکه حفظ کنید مقام مرا در اقارب و خویشان من و احترام نمائید آنان را و آنها عبارتند از: علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) و اولاد و ذریة آن هر دو می باشند.
( امام فخر رازی در تفسیر کبیرش ج 7 ص 405 در ذیل آیه مودّت از قول زمخشری صاحب کشّاف کواشکی در تفسیر خود موسوم به تبصره از قول ضحاک و عکرمه نقل کرده اند.)
103 - قال رسول الله (ص): انّ الله اخذ حبّک علی البشر و الثمر و البذر فما اجاب الی حبّک عذُب و طاب و مالم یجب خبث و مرَّ.
فرمودند: ای علی (ع) براستی که خدای تعالی دوستی ترا به آدمیان و میوه جات و دانه گیاهان عرضه کرد، هر کدام دوستی ترا قبول کردند و پاکیزه شدند و هر کدام قبول نکردند پلید و تلخ گشتند.
(محب الدین طبری در الریاض النضره ج 2 ص 215)